Hoe werkt het

Hoe werkt het?

Gemiddeld weegt het brein 1360 gram, bevat honderden miljarden neuronen en verbergt een ongelofelijk potentieel, waarvan mensen maar 10% gebruiken.

De hersenen bestaan uit twee hemisferen. (hersenhelften) Het linker hemisfeer en het rechter hemisfeer. Elke hemisfeer neemt de realiteit verschillend waar. Het linker hemisfeer denkt met het behulp van woorden en het rechter met behulp van afbeeldingen.

Het algemeen onderwijssysteem  leert de kinderen om het linker hemisfeer meer te ontwikkelen dan de rechter, maar het verborgen potentieel van het rechter hemisfeer is heel hoog.

Het is wetenschappelijk bewezen dat genieën zoals Einstein succesvol waren door de hoge ontwikkeling van het rechter brein.

In de eerste jaren van het leven worden er neurale verbindingen gevormd,  die bepalen het ontwikkelingsniveau van het brein bij een volwassen mens.

Als de neurale verbindingen op jonge leeftijd niet gestimuleerd worden dan sterven ze uit.

Om een dergelijk robuust neuraal netwerk te creëren, heeft S.E.O.S. een speciaal programma ontwikkeld  “mentale rekenkunde voor kinderen van vanaf  5 – 15 jaar”.

In dit programma gebruiken de leerlingen een oud telraam, ‘het abacus’. Een abacus heeft een rechthoekige vorm en een rij met stalen pennen waarop de kralen heen en weer verplaatsen kunnen worden.

In de eerste instantie, leren de kinderen om de rekenkundige (opdrachten)  op te lossen en handmatig kralen te verplaatsen op het telraam. Daarna leren de kinderen om het telraam mentaal voor te stellen en beginnen te rekenen, door het inbeelden en mentaal bewegen van de kralen. Daardoor leert uw kind, heel snel de moeilijke rekenkundige berekeningen op te lossen en daarbij te genieten van het proces.

Om te kijken welke rol ons onderwijs programma “mentale rekenkunde” speelt op de ontwikkeling van het kind, moeten wij er achter komen, hoe de beide hersenhelften eigenlijk werken . Om sommen te berekenen gebruiken de meeste mensen de linker hersenhelft, terwijl mensen die de Soroban methode geleerd hebben beide hersenhelften gebruiken.

In een fractie van een seconde verplaatst de leerling informatie van de linker hersenhelft naar de rechter, waar de informatie wordt omgezet in beelden en wordt  een denkbeeldige telraam gecreëerd , met het behulp daarvan worden de berekeningen opgelost.

Daarna wordt de informatie terug gestuurd naar de linker hersenhelft en die wordt geconverteerd waarop het antwoord volgt. Elke hersenhelft is verantwoordelijk voor bepaalde functies. De linker hersenhelft is verantwoordelijk voor de opeenvolgende gedachtes, auditieve perceptie, logistieke analyse en talen.

Terwijl de rechter hersenhelft verantwoordelijk is voor het fotografische geheugen, verbeelding, creativiteit, concentratie enz.

Vele wetenschappelijke onderzoeken, hebben het voordeel bewezen van de mentale rekenkunde met behulp van het telraam, voor de ontwikkeling van de rechter hersenhelft, welke anderszins onontwikkeld blijft.

Kinderen die studeren met het behulp van dit programma worden niet alleen beter met rekenen, maar ook in andere vakken omdat ze zelfverzekerd worden. Met het behulp van het mentale rekenprogramma, kunnen we investeren in de toekomst van onze kinderen. Als we leren om ons onbenutte potentieel van ons brein te ontwikkelen, hoe ver kunnen we dan komen?!