Geheugen

Geheugen en andere cognitieve functies

Om in het dagelijks leven onze eigen regie te kunnen voeren en te weten wat er allemaal om ons heen gebeurt, kunnen we niet zonder onze cognitieve functies. Dat zijn functies van de hersenen die zorgen dat we informatie kunnen verwerken en leren van onze ervaringen. Zoals onthouden, plannen, redeneren en beslissen.

Het geheugen

De weg naar huis vinden, dat we bij groen mogen oversteken, de naam van een oude vakantieliefde, het komt allemaal voort uit ons geheugen. Het geheugen is de mogelijkheid om informatie op te slaan, te bewaren en weer terug te halen (herinneren). Er bestaan verschillende soorten geheugen, zoals het korte- en langetermijngeheugen.

Het kortetermijngeheugen gaat over het tijdelijk opslaan van recente informatie. Zoals het stukje tekst dat u net heeft gelezen of een boodschappenlijstje. Het langetermijngeheugen is het geheugen voor gebeurtenissen die langer geleden zijn gebeurd. Dit is de naam van uw middelbare school, wat u gisteren heeft gegeten, maar ook dat ‘thank you’ in het Nederlands ‘dankjewel’ betekent.

Naast het geheugen zijn er nog veel andere cognitieve functies die we dagelijks gebruiken, zoals aandacht, snelheid van informatieverwerking en de uitvoerende functies

Aandacht en concentratie

We worden voortdurend blootgesteld aan talloze prikkels. Terwijl u kookt, staat de radio aan, gaat de telefoon, blaft een hond en loopt er iemand voorbij. Dankzij onze aandacht en concentratie kunnen we desondanks gericht waarnemen. We focussen op de prikkels die op dat moment belangrijk zijn en negeren wat niet relevant is.

Snelheid van informatieverwerking

Als iemand uw naam roept, draait u zich direct om. Als de auto voor u plotseling remt, stopt u op tijd. Dat is te danken aan een hoge snelheid van informatieverwerking: de snelheid waarmee we reageren op prikkels uit de omgeving.

Uitvoerende functies

Misschien wel de meest complexe cognitieve functies zijn onze executieve of uitvoerende functies. Denk hierbij aan plannen en organiseren, het houden van overzicht en het nemen van initiatief. Deze dingen lijken simpel, maar vereisen een aantal denkstappen. Ook remming (inhibitie) is een belangrijke uitvoerende functie. Inhibitie beslist welke prikkels in de omgeving belangrijk zijn en welke niet.

Ook zorgt het ervoor dat we impulsen kunnen onderdrukken. Als we bijvoorbeeld in Londen zijn en we steken de straat over, dan moeten we de neiging onderdrukken om eerst naar links te kijken. Eerst naar rechts kijken is in Engeland namelijk een betere strategie.

Er zijn veel methodes om geheugen te verbeteren.

Maar de meest effectieve  methode is onze Soroban methode, want deze methode helpt u kind niet alleen met rekenen, maar ook met geheugen, fijne motoriek, concentratie, talentontwikkeling en zelfkennis.
Deze Methode bevat belangrijke activiteiten die helpen bij de ontwikkeling van de cognitieve-, taal- en visuele perceptievaardigheden, evenals de fijne motoriek bij kinderen.