Geschiedenis van het telraam

De abacus, of het telraam, was het eerste rekenmachientje ter wereld. Deze Chinese uitvinding was duizenden jaren lang het reken hulpmiddel die gebruikt werd in de oude Romeinse tijd en ook de oude Grieken gebruikten het telraam. Het maakte gebruik van een zeer vooruitstrevende en efficiënte rekentechniek, namelijk het decimale stelsel. Dit is bijzonder omdat in die tijd de geschreven getal symbolen onbruikbaar waren voor rekenkundige bewerkingen. In de loop van de geschiedenis zijn er verschillende telraamvarianten ontwikkeld.

Een enorme bijdrage op het gebied van rekenkunde werd geleverd in China, waar lokale bewoners het telraam hebben uitgevonden in de vorm van de abacus ongeveer 5000 jaar geleden.
Na de uitvinding van het telraam verspreidde het zich over de hele wereld. In Japan, bijvoorbeeld begon men met het gebruik van het telraam in de zestiende eeuw.
Na vierhonderd jaar zorgvuldig werken hebben de Japanners hun rekenkunde enorm verbeterd. Tegenwoordig wordt het telraam niet alleen als iets Chinees  beschouwd, maar iets van de wereldcultuur in het algemeen. Zo was er ook de Soroban, die momenteel veel wordt gebruikt voor onder andere  het rekenen op de basisschool.
Volgens sommige bronnen werd in het oude Babylon een plank met inkepingen gebruikt  wat zou gelden als het oudste telraam.
In de loop van de geschiedenis werden twee soorten telramen gevormd, Chinees en Japans.
Tot op heden hebben wetenschappers over de hele wereld allerlei uitvindingen gepresenteerd op technische en wiskundige gebieden, maar historisch gezien heeft het telraam echte veranderingen gebracht in de wetenschappen.Volgens sommige wetenschappers begon de geschiedenis van hoofdrekenen meer dan 100.000 jaar geleden.